Thursday, October 20, 2011

TAKUT KEPADA ALLAH...

Orang mukmin adalah orang yang takut kepada ALLAH dan seluruh anggota badannya. Sebagaimana Abu al-Laits telah berkata:
"Tanda-tanda takut kepada ALLAH itu kelihatan dalam tujuh perkara"

Pertama ialah pada lisannya. Dia menghindarkan daripada dusta, ghibah, menyebarkan fitnah, berbual kosong dan banyak bercakap.


Kedua, pada hatinya. Dia membuang rasa permusuhan, kebodohan dan kedengkian ter hadap sahabatnya. Sebagaimana Rasulullah SAW bersabda:
"Hasad itu dapat memakan kebaikan sepertimana api membakar kayu"


Ketiga pada pandangannya. Maka dia tidak suka memandang pada makanan, minuman, pakaian atau hal-hal lain yang haram. Tidak pula terpikat kepada dunia, tetapi dia memandangnya dengan mengambil iktibar.


Keempat pada perutnya. Maka perutnya tidak diisi barang yang haram. Rasulullah SAW bersabda:
"Manakala sesuap daripada barang haram masuk ke perut seseorang, maka seluruh malaikat di langit dan di bumi melaknatinya selama sesuai atau seteguk barang itu berada di dalam perutnya. Jika dia mati dalam keadaan sedemikian, maka tempatnya di Neraka"


Kelima, pada kedua tangannya. Dia tidak menggunakan untuk melakukan benda yang haram, tetapi menggunakannya untuk taat kepada ALLAH.


Keenam, pada langkah kakinya. Dia tidak berjalan untuk maksiat, tetapi hanya melangkah untuk taat kepada ALLAH, mencari keredhaanNya serta untuk bergaul dengan para ulamadan orang-orang yang soleh..


Dan yang ketujuh, terlihat pada ketaatannya. Dia menjadikan ketaatannya semata-mata untuk mencari keredhaan ALLAH, takut pada riak dan munafik


No comments:

Post a Comment